Češi se jazyky učí, pořád se ale moc nedomluví
- Podrobnosti
Tři čtvrtiny Čechů jsou znalé alespoň jednoho cizího jazyka. Nejrozšířenější je mezi Čechy jednoznačně angličtina. S velkým odstupem ji následuje němčina a pak ruština. V reálném životě se však domluví jinak než svou mateřštinou jen menší část z nich. V sociologickém průzkumu pro CzechInvest to zjistila společnost STEM.
„O úroveň jazykové vybavenosti obyvatel se z hlediska potenciální pracovní síly zajímá předem naprostá většina investorů. Česká republika je v tomto ohledu konkurenceschopná, prostor pro zlepšení tu ale je, zejména u některých profesí,“ podotýká generální ředitel agentury CzechInvest Karel Kučera.
Velmi dobrý poměr jazykových znalostí vykazují podle průzkumu řídicí a odborní pracovníci. Alespoň jedním jazykem se domluví přes 90 procent z nich. U dělnických profesí se naopak vůbec nedomluví celých 50 procent. Vyšší podíl lidí se znalostí alespoň jednoho cizího jazyka je také ve městech nad 90 tisíc obyvatel a v Olomouckém kraji a Praze.
„Z průzkumů je patrné, že míra jazykových znalostí v České republice v současné době nikterak neakceleruje, spíše stagnuje,“ uvedl ředitel společnosti STEM Jan Hartl. Průzkumu se zúčastnilo 2 641 lidí ve věku 18 až 59 let.
72 procent dotazovaných uvedlo, že rozumí jednoduchým psaným textům alespoň v jednom cizím jazyce, nepočítaje slovenštinu. Evropský průměr jazykových znalostí je podle Eurobarometru jen 54 procent, úředníci Evropské komise se však Evropanů ptají na to, jestli se jazykem aktivně domluví. Z takového porovnání už Češi moc dobře nevycházejí. Jen 34 procent populace mluví anglicky plynně nebo aktivně. Zbytek má znalost pasivní nebo žádnou. 20 procent populace komunikuje bez větších problémů německy a 13 procent rusky.
Na zdokonalení svých jazykových dovedností v současnosti pracuje jen 18 procent lidí v dané věkové kategorii. Zlepšit si jazyky v příštích dvou letech plánuje pouze 15 procent dotázaných. Lepší čísla v průzkumech tak pravděpodobně přinesou až příští generace.
Tradiční evropští přeborníci v jazykové vybavenosti obyvatel jsou hlavně Seveřané. Podle údajů posledního měření Eurobarometru z roku 2012 mluví v Dánsku, Švédsku nebo Nizozemí přibližně 90 procent obyvatel alespoň jedním cizím jazykem, většinou anglicky.
Podrobné výsledky průzkumu společnosti STEM naleznete na webových stránkách agentury CzechInvest, konkrétně zde.
zdroj: tisková zpráva agentury CzechInvest
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
INFORMACE MŠMT O ZKOUŠKÁCH URČENÝCH K NAHRAZOVÁNÍ ZKOUŠEK Z CIZÍHO JAZYKA PROFILOVÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V ROCE 2026
MŠMT vydává seznam jazykových zkoušek, kterými lze v roce 2026 nahradit jednu povinnou a jednu nepovinnou zkoušku z cizího jazyka v profilové části maturitní zkoušky podle § 81 odst. 7 školského zákona.
-
Reálný zájem
-
Vyhlášení pilotního ověřování modelových školních vzdělávacích programů pro ZŠ
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje na období od 1. 6. 2025 do 31. 10. 2026 Pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů pro základní školy:
-
Podpora expertních kapacit pro rozvoj výuky na vysokých školách
Článek obsahuje informace o vyhlášení Programu podpory expertních kapacit pro rozvoj výuky na vysokých školách.
-
Nabídka hudební soutěže "Giovani in Crescendo Music Competition - digital edition 2025"
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU STUDIA UKRAJINSKÝCH STUDENTŮ V ROCE 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje v souladu s čl. 23 odst. 5 Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, č. j. MSMT-842/2025-2 ze dne 29.ledna 2025 „Podnět k podání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu studia ukrajinských studentů v roce 2025". Preferováno je předložení na formuláři žádosti a jeho příloze, které jsou zveřejněny společně s Podnětem. Lhůta pro podání žádosti je 30 dnů ode dne zveřejnění Podnětu na internetových stránkách ministerstva. Podnět byl zveřejněn 18. března 2025.
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU NAVÝŠENÍ KAPACIT VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V PSYCHOLOGICKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH PRO ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Podnět k podání žádosti o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu navýšení kapacit vysokoškolského vzdělávání v psychologických studijních programech pro rok 2025. Podnět byl zveřejněn 18. března 2025
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU NAVÝŠENÍ KAPACIT VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V UČITELSKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH PRO ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Podnět k podání žádosti o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu navýšení kapacit vysokoškolského vzdělávání v učitelských studijních programech pro rok 2025 . Podnět byl zveřejněn 18. března 2025
-
Statistická ročenka školství – Zaměstnanci a mzdové prostředky 2024
Publikace obsahuje informace o zaměstnancích a mzdových prostředcích za školy a školská zařízení zřizované státem, obcí, krajem, privátním subjektem a církví a dále za veřejné vysoké školy, státní správu a servisní organizace.
-
Webináře k výkazům PaM v roce 2025
-
DODATEK Č. 4 K VYHLÁŠENÍ POKUSNÉHO OVĚŘOVÁNÍ ZAMĚŘENÉHO NA UZNÁVÁNÍ MEZINÁRODNÍCH CERTIFIKAČNÍCH STANDARDŮ ICT V RÁMCI PROFILOVÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY
MŠMT vydalo dne 6. března 2025 Dodatek č. 4 k Vyhlášení pokusného ověřování zaměřeného na uznávání mezinárodních certifikačních standardů ICT v rámci profilové části maturitní zkoušky, čj. MSMT-32270/2020-1 ze dne 11. 9. 2020, ve znění Dodatku č. 1, čj. MSMT-8311/2021-2, ze dne 31. 3. 2021, ve znění Dodatku č. 2, čj. MSMT-12219/2022-1, ze dne 6. 6. 2022 a ve znění Dodatku č. 3 čj. MSMT-7731/2023-1, ze dne 19. 4. 2023. Dodatkem č. 4 bylo pokusné ověřování prodlouženo o 1 rok, tedy do 30. 9. 2026.
-
KRITÉRIA HODNOCENÍ ZKOUŠEK SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V ROCE 2025
V souladu s § 22 odst. 1 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, zveřejňuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy kritéria hodnocení zkoušek společné části maturitní zkoušky konané v roce 2025.
-
Aktualizovaná metodika k novele vyhlášky č. 177/2009 Sb.
Ke dni 19. 12. 2024 nabyla účinnosti novela vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů. MŠMT na základě podnětů a dotazů ze stran škol i veřejnosti aktualizovalo metodické doporučení, které vydání vyhlášky doprovázelo. Níže je pro školní rok 2024/2025 ke stažení aktualizovaná metodika a také odkaz na platnou vyhlášku.
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU NAVÝŠENÍ KAPACIT VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE VYBRANÝCH NELÉKAŘSKÝCH ZDRAVOTNICKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH PRO ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Podnět k podání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu navýšení kapacit vysokoškolského vzdělávání ve vybraných nelékařských zdravotnických studijních programech pro rok 2025. Podnět byl zveřejněn dne 19. února 2025.
-
VÝZVA č. 3 MŠMT k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 010 Rozvoj a obnova materiálně technické základny systému řízení MŠMT - Podprogram 133V 011
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vyhlašuje výzvu pro příjem žádostí do podprogramu 133V 011 Pořízení, obnova a provozování ICT systému řízení MŠMT. Výzva je zaměřena na pořízení, zabezpečení a průběžnou obnovu informačních a komunikačních technologií (dále jen „ICT“) s cílem vytvořit podmínky pro zajišťování základních provozních potřeb v rámci rezortu MŠMT, zefektivnit výkon státní správy ve školství a významně snížit administrativní zatížení všech zúčastněných subjektů v souladu s požadavky vyplývajícími z příslušných předpisů, zajistit podmínky pro moderní výuku zejména z pohledu digitalizace vzdělávací soustavy.