iTEC - Jak se změní školní výuka pod tlakem moderních technologií?
- Podrobnosti
Budoucnost škol a výuka dětí zajímá řadu odborníků. Jak se bude vyvíjet? Jak se změní školní výuka pod tlakem moderních technologií? Nejen zapojení počítačů a internetu, ale i nové formy průběhu výuky začínají zaujímat stále důležitější roli ve vzdělávání na základních i středních školách.
Těmito otázkami se zabývá evropský projekt iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom), který začal před 2 lety. Má zastoupení v 15 zemích z celé Evropy. Jde o dosud nejrozsáhlejší záměr snažící se pomoci školám správně nasměrovat využití vzdělávacích technologií. Spojilo se hned několik významných organizací, aby vytvořily zázemí pro plánování, sdílení informací i zkušeností, a hlavně pro tvorbu nových technologických výukových scénářů budoucnosti. Projekt řídí bruselská kancelář zřizovaná ministerstvy školství evropských zemí European Schoolnet.
Investice Evropské komise ve výši 9,5 miliónů € přináší možnost díky iTECu rozšiřovat využívání informačních a komunikačních technologií do každodenní výuky školních předmětů. Naskytne se nová možnost aplikovat zajímavé on-line aplikace zdarma. Projekt klade důraz na promyšlení výukových strategií a následnou aplikaci do praxe. Spojují se odborníci v oboru pedagogiky, technologie, psychologie, ekonomie, vědy, sociologie ale i politiky. Vyhodnocení zkušeností pedagogů a žáků bude cenným přínosem pro rozvoj v oblasti zavádění moderních technologií do škol. iTEC se soustřeďuje na novou generaci nástrojů, které by v dalších 5-10 letech mohly efektivně ovlivnit vývoj evropské školní populace. Ale funguje i jako vize do budoucna. Bere v úvahu dalších 50 let vývoje. Projektu se aktivně účastní tyto země: Rakousko, Belgie, Česká republika, Estonsko, Finsko, Francie, Maďarsko, Izrael, Itálie, Litva, Norsko, Portugalsko, Slovensko a Turecko. V rámci České republiky se již zapojila Základní škola Klášterec nad Ohří, Gymnázium Hladnov a ZŠ Hanspaulka. Přidat se mohou i další školy pomocí koordinátora z Domu zahraničních služeb. V celé Evropě je 1000 tříd, které ověřují a zkoušejí v rámci projektu vyvinuté scénáře v praxi.
K hlavním principům, na nichž jsou výsledky postaveny, patří fakt, že se má role učitelů změnit. Není důležité předávat informace, které jsou běžně přístupné, ale naučit žáky jak s daty pracovat. Aplikace technologií se zatím běžně odehrává při výuce informatiky. Rozšířilo se i zapojení interaktivních tabulí. Ale stále není využita široká škála dalších možností. Jedním z nedostatků je neinformovanost a nezkušenost pedagogů v oblasti moderních technologií. Děti ve školách v tomto úzkém oboru často předčí své vyučující. Nedostatečná digitální gramotnost pracovníků je velká překážka. EU se snaží realizovat opatření, která tento stav zlepšují.
V rámci projektu iTEC byla pod vedením finských účastníků vyvinuta aplikace Team Up, s jejíž pomocí může vést učitel projekty a hodnotit práci žáků. Její prototyp je veřejně přístupný, a to nejen pro zájemce zapojené do projektu. Nepodporuje klasickou formu frontální výuky, ale vytváří pracovní týmy, kde má každý možnost seberealizace v rámci projektu. Prezentace získaných informací dává žákům poznat, zda danému problému dostatečně porozuměli a jaká data jsou důležitá – dává informacím potřebnou hloubku.
Během projektů se využívají možnosti terénních průzkumů nebo i spojení s odborníky v oboru prostřednictvím internetu. Zapojují se všichni ve skupině. Výstupem je zpráva skupiny natočená pomocí webové kamery o délce maximálně 1 minuty. Jednotlivci, kteří mají vlastní nápady, mohou vytvářet vlastní portfolia a prezentovat je učiteli nebo i veřejně. Team Up se zaměřuje na problémové aspekty skupinové práce. Jak bylo zjištěno, celá řada pedagogů se skupinové práci vyhýbá, ale iTEC chce právě tuto výukovou formu zviditelnit.
V rámci projektu iTEC probíhají workshopy a online webináře, které přinášejí možnost sdílet získané zkušenosti pedagogů z celé Evropy. Každá země přináší jiný pohled na věc a zkouší jiné taktiky.
Oblast zájmu je široká. Pod křídla projektu spadají i taková odvětví jako etnická integrace v multikulturní Evropě. iTEC v některých oblastech vyvíjí značně ambiciózní scénáře, ale bere v úvahu i realitu a tempo přijímání reforem vzdělávacího procesu. Školy budou i nadále klíčovými centry vzdělávání. Stanou se však součástí virtuální sítě studijních míst, jež budou dostupná kýmkoli, kdykoli a odkudkoli. Do procesu výuky budou vstupovat i další strany. Přichází v úvahu zapojení nejen rodičů ale i osob z podnikatelské sféry a externích odborníků.
S projektem iTEC přímo souvisí i další evropské projekty. Jedná se např. o SMILE, který se zabývá využitím sociálních médií. Zaměřen je na podporu bezpečného a zodpovědného užívání mezi žáky. V rámci projektu získávají děti zkušenosti i s filmovým zpracováním a využitím audiovizuální techniky.
Celý text naleznete na http://spomocnik.rvp.cz/clanek/16401/
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
INFORMACE MŠMT O ZKOUŠKÁCH URČENÝCH K NAHRAZOVÁNÍ ZKOUŠEK Z CIZÍHO JAZYKA PROFILOVÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V ROCE 2026
MŠMT vydává seznam jazykových zkoušek, kterými lze v roce 2026 nahradit jednu povinnou a jednu nepovinnou zkoušku z cizího jazyka v profilové části maturitní zkoušky podle § 81 odst. 7 školského zákona.
-
Reálný zájem
-
Vyhlášení pilotního ověřování modelových školních vzdělávacích programů pro ZŠ
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje na období od 1. 6. 2025 do 31. 10. 2026 Pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů pro základní školy:
-
Podpora expertních kapacit pro rozvoj výuky na vysokých školách
Článek obsahuje informace o vyhlášení Programu podpory expertních kapacit pro rozvoj výuky na vysokých školách.
-
Nabídka hudební soutěže "Giovani in Crescendo Music Competition - digital edition 2025"
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU STUDIA UKRAJINSKÝCH STUDENTŮ V ROCE 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje v souladu s čl. 23 odst. 5 Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, č. j. MSMT-842/2025-2 ze dne 29.ledna 2025 „Podnět k podání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu studia ukrajinských studentů v roce 2025". Preferováno je předložení na formuláři žádosti a jeho příloze, které jsou zveřejněny společně s Podnětem. Lhůta pro podání žádosti je 30 dnů ode dne zveřejnění Podnětu na internetových stránkách ministerstva. Podnět byl zveřejněn 18. března 2025.
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU NAVÝŠENÍ KAPACIT VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V PSYCHOLOGICKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH PRO ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Podnět k podání žádosti o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu navýšení kapacit vysokoškolského vzdělávání v psychologických studijních programech pro rok 2025. Podnět byl zveřejněn 18. března 2025
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU NAVÝŠENÍ KAPACIT VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V UČITELSKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH PRO ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Podnět k podání žádosti o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu navýšení kapacit vysokoškolského vzdělávání v učitelských studijních programech pro rok 2025 . Podnět byl zveřejněn 18. března 2025
-
Statistická ročenka školství – Zaměstnanci a mzdové prostředky 2024
Publikace obsahuje informace o zaměstnancích a mzdových prostředcích za školy a školská zařízení zřizované státem, obcí, krajem, privátním subjektem a církví a dále za veřejné vysoké školy, státní správu a servisní organizace.
-
Webináře k výkazům PaM v roce 2025
-
DODATEK Č. 4 K VYHLÁŠENÍ POKUSNÉHO OVĚŘOVÁNÍ ZAMĚŘENÉHO NA UZNÁVÁNÍ MEZINÁRODNÍCH CERTIFIKAČNÍCH STANDARDŮ ICT V RÁMCI PROFILOVÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY
MŠMT vydalo dne 6. března 2025 Dodatek č. 4 k Vyhlášení pokusného ověřování zaměřeného na uznávání mezinárodních certifikačních standardů ICT v rámci profilové části maturitní zkoušky, čj. MSMT-32270/2020-1 ze dne 11. 9. 2020, ve znění Dodatku č. 1, čj. MSMT-8311/2021-2, ze dne 31. 3. 2021, ve znění Dodatku č. 2, čj. MSMT-12219/2022-1, ze dne 6. 6. 2022 a ve znění Dodatku č. 3 čj. MSMT-7731/2023-1, ze dne 19. 4. 2023. Dodatkem č. 4 bylo pokusné ověřování prodlouženo o 1 rok, tedy do 30. 9. 2026.
-
KRITÉRIA HODNOCENÍ ZKOUŠEK SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V ROCE 2025
V souladu s § 22 odst. 1 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, zveřejňuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy kritéria hodnocení zkoušek společné části maturitní zkoušky konané v roce 2025.
-
Aktualizovaná metodika k novele vyhlášky č. 177/2009 Sb.
Ke dni 19. 12. 2024 nabyla účinnosti novela vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů. MŠMT na základě podnětů a dotazů ze stran škol i veřejnosti aktualizovalo metodické doporučení, které vydání vyhlášky doprovázelo. Níže je pro školní rok 2024/2025 ke stažení aktualizovaná metodika a také odkaz na platnou vyhlášku.
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU NAVÝŠENÍ KAPACIT VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE VYBRANÝCH NELÉKAŘSKÝCH ZDRAVOTNICKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH PRO ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Podnět k podání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu navýšení kapacit vysokoškolského vzdělávání ve vybraných nelékařských zdravotnických studijních programech pro rok 2025. Podnět byl zveřejněn dne 19. února 2025.
-
VÝZVA č. 3 MŠMT k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 010 Rozvoj a obnova materiálně technické základny systému řízení MŠMT - Podprogram 133V 011
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vyhlašuje výzvu pro příjem žádostí do podprogramu 133V 011 Pořízení, obnova a provozování ICT systému řízení MŠMT. Výzva je zaměřena na pořízení, zabezpečení a průběžnou obnovu informačních a komunikačních technologií (dále jen „ICT“) s cílem vytvořit podmínky pro zajišťování základních provozních potřeb v rámci rezortu MŠMT, zefektivnit výkon státní správy ve školství a významně snížit administrativní zatížení všech zúčastněných subjektů v souladu s požadavky vyplývajícími z příslušných předpisů, zajistit podmínky pro moderní výuku zejména z pohledu digitalizace vzdělávací soustavy.