iTEC - Jak se změní školní výuka pod tlakem moderních technologií?
- Podrobnosti
Budoucnost škol a výuka dětí zajímá řadu odborníků. Jak se bude vyvíjet? Jak se změní školní výuka pod tlakem moderních technologií? Nejen zapojení počítačů a internetu, ale i nové formy průběhu výuky začínají zaujímat stále důležitější roli ve vzdělávání na základních i středních školách.
Těmito otázkami se zabývá evropský projekt iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom), který začal před 2 lety. Má zastoupení v 15 zemích z celé Evropy. Jde o dosud nejrozsáhlejší záměr snažící se pomoci školám správně nasměrovat využití vzdělávacích technologií. Spojilo se hned několik významných organizací, aby vytvořily zázemí pro plánování, sdílení informací i zkušeností, a hlavně pro tvorbu nových technologických výukových scénářů budoucnosti. Projekt řídí bruselská kancelář zřizovaná ministerstvy školství evropských zemí European Schoolnet.
Investice Evropské komise ve výši 9,5 miliónů € přináší možnost díky iTECu rozšiřovat využívání informačních a komunikačních technologií do každodenní výuky školních předmětů. Naskytne se nová možnost aplikovat zajímavé on-line aplikace zdarma. Projekt klade důraz na promyšlení výukových strategií a následnou aplikaci do praxe. Spojují se odborníci v oboru pedagogiky, technologie, psychologie, ekonomie, vědy, sociologie ale i politiky. Vyhodnocení zkušeností pedagogů a žáků bude cenným přínosem pro rozvoj v oblasti zavádění moderních technologií do škol. iTEC se soustřeďuje na novou generaci nástrojů, které by v dalších 5-10 letech mohly efektivně ovlivnit vývoj evropské školní populace. Ale funguje i jako vize do budoucna. Bere v úvahu dalších 50 let vývoje. Projektu se aktivně účastní tyto země: Rakousko, Belgie, Česká republika, Estonsko, Finsko, Francie, Maďarsko, Izrael, Itálie, Litva, Norsko, Portugalsko, Slovensko a Turecko. V rámci České republiky se již zapojila Základní škola Klášterec nad Ohří, Gymnázium Hladnov a ZŠ Hanspaulka. Přidat se mohou i další školy pomocí koordinátora z Domu zahraničních služeb. V celé Evropě je 1000 tříd, které ověřují a zkoušejí v rámci projektu vyvinuté scénáře v praxi.
K hlavním principům, na nichž jsou výsledky postaveny, patří fakt, že se má role učitelů změnit. Není důležité předávat informace, které jsou běžně přístupné, ale naučit žáky jak s daty pracovat. Aplikace technologií se zatím běžně odehrává při výuce informatiky. Rozšířilo se i zapojení interaktivních tabulí. Ale stále není využita široká škála dalších možností. Jedním z nedostatků je neinformovanost a nezkušenost pedagogů v oblasti moderních technologií. Děti ve školách v tomto úzkém oboru často předčí své vyučující. Nedostatečná digitální gramotnost pracovníků je velká překážka. EU se snaží realizovat opatření, která tento stav zlepšují.
V rámci projektu iTEC byla pod vedením finských účastníků vyvinuta aplikace Team Up, s jejíž pomocí může vést učitel projekty a hodnotit práci žáků. Její prototyp je veřejně přístupný, a to nejen pro zájemce zapojené do projektu. Nepodporuje klasickou formu frontální výuky, ale vytváří pracovní týmy, kde má každý možnost seberealizace v rámci projektu. Prezentace získaných informací dává žákům poznat, zda danému problému dostatečně porozuměli a jaká data jsou důležitá – dává informacím potřebnou hloubku.
Během projektů se využívají možnosti terénních průzkumů nebo i spojení s odborníky v oboru prostřednictvím internetu. Zapojují se všichni ve skupině. Výstupem je zpráva skupiny natočená pomocí webové kamery o délce maximálně 1 minuty. Jednotlivci, kteří mají vlastní nápady, mohou vytvářet vlastní portfolia a prezentovat je učiteli nebo i veřejně. Team Up se zaměřuje na problémové aspekty skupinové práce. Jak bylo zjištěno, celá řada pedagogů se skupinové práci vyhýbá, ale iTEC chce právě tuto výukovou formu zviditelnit.
V rámci projektu iTEC probíhají workshopy a online webináře, které přinášejí možnost sdílet získané zkušenosti pedagogů z celé Evropy. Každá země přináší jiný pohled na věc a zkouší jiné taktiky.
Oblast zájmu je široká. Pod křídla projektu spadají i taková odvětví jako etnická integrace v multikulturní Evropě. iTEC v některých oblastech vyvíjí značně ambiciózní scénáře, ale bere v úvahu i realitu a tempo přijímání reforem vzdělávacího procesu. Školy budou i nadále klíčovými centry vzdělávání. Stanou se však součástí virtuální sítě studijních míst, jež budou dostupná kýmkoli, kdykoli a odkudkoli. Do procesu výuky budou vstupovat i další strany. Přichází v úvahu zapojení nejen rodičů ale i osob z podnikatelské sféry a externích odborníků.
S projektem iTEC přímo souvisí i další evropské projekty. Jedná se např. o SMILE, který se zabývá využitím sociálních médií. Zaměřen je na podporu bezpečného a zodpovědného užívání mezi žáky. V rámci projektu získávají děti zkušenosti i s filmovým zpracováním a využitím audiovizuální techniky.
Celý text naleznete na http://spomocnik.rvp.cz/clanek/16401/
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Podklady a analýzy MŠMT
Zde naleznete jednotlivé podkladové materiály a analýzy týkající se společného vzdělávání.
-
Čtvrté setkání Mezioborové pracovní skupiny pro primární prevenci rizikového chování 13. 11. 2024
Dne 13. 11. 2024 se v prostorách velkého zrcadlového sálu MŠMT již počtvrté sešli zástupci Mezioborové pracovní skupiny pro primární prevenci rizikového chování. Mezioborová pracovní skupina je stálým poradním orgánem vrchního ředitele sekce vzdělávání a mládeže MŠMT pro řešení důležitých témat v oblasti primární prevence a rizikového chování dětí a mládeže.
-
Zpravodaj č. 2
-
Zpravodaj č. 1
-
Zpravodaj pro české školy v zahraničí
-
Veřejné posuzování profesních kvalifikací
MŠMT tímto informuje, že veřejnost má možnost poskytovat Národnímu pedagogickému institutu ČR zpětnou vazbu na pracovní verze nových a revidovaných profesních kvalifikací zařazených do Plánu tvorby a revizí pro rok 2024.
-
Veřejné posuzování profesních kvalifikací
MŠMT tímto informuje, že veřejnost má možnost poskytovat Národnímu pedagogickému institutu ČR zpětnou vazbu na pracovní verze nových a revidovaných profesních kvalifikací zařazených do Plánu tvorby a revizí pro rok 2024.
-
XIII. konference k vícejazyčnosti
-
POROVNÁNÍ KRAJSKÝCH NORMATIVŮ MZDOVÝCH PROSTŘEDKŮ A OSTATNÍCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ STANOVENÝCH JEDNOTLIVÝMI KRAJSKÝMI ÚŘADY PRO KRAJSKÉ A OBECNÍ ŠKOLSTVÍ V ROCE 2024
Materiál MŠMT č.j. MSMT-15973/2024-1 obsahuje vzájemné porovnání krajských normativů mzdových prostředků (dále jen „MP“) a ostatních neinvestičních výdajů (dále jen „ONIV“) ze státního rozpočtu připadajících na jednotku výkonu, stanovených jednotlivými krajskými úřady v roce 2024.
-
Vývojová ročenka školství 2013/14–2023/24
-
Avízo pokusného ověřování modelových školních vzdělávacích programů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) avizuje Pokusné ověřování tří modelových školních vzdělávacích programů (mŠVP), které reflektují změny v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Cílem je získat zpětnou vazbu z praxe a zajistit přizpůsobení těchto modelových programů potřebám škol.
-
Výzva pro podávání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace: podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace: Podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2025.
-
Výzva k podání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace podpora aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování a podpora duševního zdraví ve školách a školských zařízeních pro rok 2025
MŠMT zveřejňuje Výzvu k podání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace Podpora aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování a podpora duševního zdraví ve školách a školských zařízeních pro rok 2025. Dotace budou poskytovány na realizaci aktivit, které přispívají k naplňování Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019–2027 a Národního akčního plánu pro duševní zdraví 2020–2030.
-
Informace Státního zemědělského intervenčního fondu o provádění Školního projektu ve školním roce 2024/2025
Státní zemědělský intervenční fond poskytje informace o provádění Školního projektu ve školním roce 2024/2025.
-
Přijímání do středního vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
Legislativní předpisy, metodické materiály, tiskopis přihlášky, doporučené formuláře a další dokumenty týkající se přijímacího řízení do středních škol a konzervatoří od 1. 1. 2024