Nové technologie mají otevírat vzdělávání
- Podrobnosti
Evropská komise spustila konzultace na téma posílení rozvoje znalostí a dovedností novými digitálními technologiemi, které mají pomoci na cestě k otevřenému vzdělávání.
Do 13. listopadu 2012 se vzdělávací instituce, veřejné úřady, různé organizace i jednotliví občané mohou zapojit do online konzultace s názvem Opens external link in new window Otevírání vzdělávání. Týká se evropské iniciativy na posílení zavádění takzvaných otevřených výukových zdrojů (OVZ) v Evropské unii. Iniciativu představí Evropská komise v polovině příštího roku.
Při spuštění konzultace EK uvedla: "Otevřený přístup ke zdrojům vzdělávání nabízí nebývalou možnost posílit excelenci a rovnost ve vzdělávání. EU se snaží pomoci individuálním žákům i vzdělávacím a školicím institucím v členských státech, aby měli z těchto příležitostí užitek a zvýšili svůj přínos pro společnost. "
Dekáda otevírání zdrojů
V roce 2001 americká škola MIT oznámila, že téměř všechny své kurzy zpřístupní bezplatně na internetu a UNESCO o rok na to vymezilo pojem OER. Postupně stále více škol, knihoven a dalších organizací začalo využívat nové možnosti, které jim informační a komunikační technologie poskytují.
OER jsou digitalizované materiály, které jsou volně a bezplatně nabízené pro instituce, studenty a samouky na výuku, studium a výzkum. Mají různou podobu od modulů s kompletním obsahem kurzů, přes vzdělávací předměty a softwarové nástroje, po implementační zdroje jako jsou autorská práva podporující otevřené publikování materiálů. Mohou mít psanou, obrazovou či zvukovou podobu či formu videa, které si může kdokoliv zkopírovat, použít, upravit nebo znovu sdílet.
V rámci kongresu UNESCO o otevřených zdrojích vzdělávání byla dne 22. června 2012 schválena Opens external link in new windowParížska deklarace o OER.
U příležitosti konání kongresu se také uskutečnil Opens external link in new windowprieskum o vládních politikách v oblasti OER. Autoři průzkumu v příloze své zprávy poznamenali, že odpovědi ze Slovenska do ní nezahrnuli, protože přišli po termínu.
Přístup k materiálům je podle UNESCO jen začátkem. Díky OER mohou školy a odborníci z celého světa kombinovat své znalosti a společně vytvářet ještě lépe zdroje vzdělávání. Poukazuje například na možnost navštěvovat kurzy o vodních technologiích na Technické univerzitě v nizozemském městě Delft, které obsahují informace o lokálních metodách čištění vod dodaných univerzitami v Jižní Africe, Indonésii či karibských zemích.
Výzvy: Kvalita, hodnocení či tradice
Evropská komise poukazuje na to, že OVZ a otevřené vzdělávání s sebou přináší i velké výzvy. Paleta zdrojů pro vzdělávací materiály znamená nezbytnost jasných standardů kvality a vhodnosti dostupných materiálů. Přehodnotit by se měly i potvrzení o získání schopností a dovedností prostřednictvím OER. Navíc tradičnější instituce, které do svého systému OVZ a informační technologie tak snadno zahrnut, mohou čelit ztrátě reputace a atraktivnosti. Zároveň jsou často nuceny s dalšími institucemi, které OER zavádějí, nejen soupeřit, ale i spolupracovat.
Ve své iniciativě Otevření vzdělávání se proto EK zaměří na čtyři oblasti.
více na: www.euractiv.sk
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Podklady a analýzy MŠMT
Zde naleznete jednotlivé podkladové materiály a analýzy týkající se společného vzdělávání.
-
Čtvrté setkání Mezioborové pracovní skupiny pro primární prevenci rizikového chování 13. 11. 2024
Dne 13. 11. 2024 se v prostorách velkého zrcadlového sálu MŠMT již počtvrté sešli zástupci Mezioborové pracovní skupiny pro primární prevenci rizikového chování. Mezioborová pracovní skupina je stálým poradním orgánem vrchního ředitele sekce vzdělávání a mládeže MŠMT pro řešení důležitých témat v oblasti primární prevence a rizikového chování dětí a mládeže.
-
Zpravodaj č. 2
-
Zpravodaj č. 1
-
Zpravodaj pro české školy v zahraničí
-
Veřejné posuzování profesních kvalifikací
MŠMT tímto informuje, že veřejnost má možnost poskytovat Národnímu pedagogickému institutu ČR zpětnou vazbu na pracovní verze nových a revidovaných profesních kvalifikací zařazených do Plánu tvorby a revizí pro rok 2024.
-
Veřejné posuzování profesních kvalifikací
MŠMT tímto informuje, že veřejnost má možnost poskytovat Národnímu pedagogickému institutu ČR zpětnou vazbu na pracovní verze nových a revidovaných profesních kvalifikací zařazených do Plánu tvorby a revizí pro rok 2024.
-
XIII. konference k vícejazyčnosti
-
POROVNÁNÍ KRAJSKÝCH NORMATIVŮ MZDOVÝCH PROSTŘEDKŮ A OSTATNÍCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ STANOVENÝCH JEDNOTLIVÝMI KRAJSKÝMI ÚŘADY PRO KRAJSKÉ A OBECNÍ ŠKOLSTVÍ V ROCE 2024
Materiál MŠMT č.j. MSMT-15973/2024-1 obsahuje vzájemné porovnání krajských normativů mzdových prostředků (dále jen „MP“) a ostatních neinvestičních výdajů (dále jen „ONIV“) ze státního rozpočtu připadajících na jednotku výkonu, stanovených jednotlivými krajskými úřady v roce 2024.
-
Vývojová ročenka školství 2013/14–2023/24
-
Avízo pokusného ověřování modelových školních vzdělávacích programů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) avizuje Pokusné ověřování tří modelových školních vzdělávacích programů (mŠVP), které reflektují změny v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Cílem je získat zpětnou vazbu z praxe a zajistit přizpůsobení těchto modelových programů potřebám škol.
-
Výzva pro podávání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace: podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace: Podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2025.
-
Výzva k podání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace podpora aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování a podpora duševního zdraví ve školách a školských zařízeních pro rok 2025
MŠMT zveřejňuje Výzvu k podání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace Podpora aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování a podpora duševního zdraví ve školách a školských zařízeních pro rok 2025. Dotace budou poskytovány na realizaci aktivit, které přispívají k naplňování Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019–2027 a Národního akčního plánu pro duševní zdraví 2020–2030.
-
Informace Státního zemědělského intervenčního fondu o provádění Školního projektu ve školním roce 2024/2025
Státní zemědělský intervenční fond poskytje informace o provádění Školního projektu ve školním roce 2024/2025.
-
Přijímání do středního vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
Legislativní předpisy, metodické materiály, tiskopis přihlášky, doporučené formuláře a další dokumenty týkající se přijímacího řízení do středních škol a konzervatoří od 1. 1. 2024