Nositel Nobelovy ceny Kurt Wüthrich bude přednášet na Masarykově univerzitě
- Podrobnosti
Přednášku laureáta Nobelovy ceny za chemii z roku 2002 švýcarského vědce Kurta Wüthricha bude ve čtvrtek 19. března v 15.00 hostit Masarykovy univerzita (MU) v Mendelově muzeu. Přednáška je součástí již třináctiletého cyklu Mendel Lectures, které pořádá Biologický ústav Lékařské fakulty MU ve spolupráci s Mendelovým muzeum a Fakultní nemocnicí u Svaté Anny. Tématem přednášky bude rozmanitý svět proteinů.
Foto podléhá licenci CC BY-SA 3.0
Proteiny (česky bílkoviny) jsou hlavními součástmi živých buněk ve všech organismech. Jejich funkce závisí na prostorovém uspořádání jednotlivých atomů, které je vytváří. Existuje pouze několik metod, které poskytují dostatek informací potřebných pro počítačovou rekonstrukci prostorové struktury proteinů.
Kurt Wüthrich se zabývá oblastí strukturní biologie a strukturální genomiky a zasloužil se zcela zásadním způsobem o rozvoj metod nukleární magnetické rezonance (NMR), která jako jediná metoda dovoluje kromě prostorové struktury mapovat i časovou proměnnost neboli dynamiku proteinů. „Právě za rozvoj nukleární magnetické rezonance, spektroskopické metody pro stanovení trojrozměrné struktury biologických makromolekul v roztoku získal Kurt Wüthrich Nobelovu cenu,“ uvedl Lumír Krejčí, organizátor Mendel Lectures z Biologického ústavu. Cenu dostal společně s Johnem Fennem ze Spojených států a Koichi Tanakou z Japonska.
NMR spektroskopie umožnila vědcům rychleji a podrobněji analyzovat proteiny, a vedla tak k lepšímu pochopení procesů života. „Díky magnetické rezonanci můžeme sledovat obrazy molekul bílkovin v roztoku, a lépe tak pochopit jejich funkci v buňce. Technologie se dá využít například při vývoji léčiv, časné diagnostice rakoviny nebo třeba při kontrole potravin,“ doplnil Krejčí.
Profesor Kurt Wüthrich se narodil ve Švýcarsku a kromě fyziky, chemie a matematiky získal titul v oblasti sportu, který také spolu s fyzikou jeden čas učil. V současnosti působí ve výzkumném institutu Scripps Research Institute v Kalifornii a také na univerzitě ETH v Curychu.
Mendel Lectures, tedy cykly přednášek světově uznávaných vědců, se v Brně konají od roku 2004. Od letošního roku jsou rovněž součástí Life Science seminářů MU. V refektáři Augustiniánského kláštera za tu dobu vystoupilo přes šest desítek odborníků. „Letos je program opravdu mimořádný, 21. května totiž přivítáme dalšího laureáta Nobelovy ceny, biologa Julese A. Hoffmanna. Získal ji v roce 2011 za objev týkající se aktivace vrozené imunity,“ uvedl Krejčí.
zdroj: tisková zpráva Masarykovy univerzity
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
INFORMACE MŠMT O ZKOUŠKÁCH URČENÝCH K NAHRAZOVÁNÍ ZKOUŠEK Z CIZÍHO JAZYKA PROFILOVÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V ROCE 2026
MŠMT vydává seznam jazykových zkoušek, kterými lze v roce 2026 nahradit jednu povinnou a jednu nepovinnou zkoušku z cizího jazyka v profilové části maturitní zkoušky podle § 81 odst. 7 školského zákona.
-
Reálný zájem
-
Vyhlášení pilotního ověřování modelových školních vzdělávacích programů pro ZŠ
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje na období od 1. 6. 2025 do 31. 10. 2026 Pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů pro základní školy:
-
Podpora expertních kapacit pro rozvoj výuky na vysokých školách
Článek obsahuje informace o vyhlášení Programu podpory expertních kapacit pro rozvoj výuky na vysokých školách.
-
Nabídka hudební soutěže "Giovani in Crescendo Music Competition - digital edition 2025"
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU STUDIA UKRAJINSKÝCH STUDENTŮ V ROCE 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje v souladu s čl. 23 odst. 5 Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, č. j. MSMT-842/2025-2 ze dne 29.ledna 2025 „Podnět k podání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu studia ukrajinských studentů v roce 2025". Preferováno je předložení na formuláři žádosti a jeho příloze, které jsou zveřejněny společně s Podnětem. Lhůta pro podání žádosti je 30 dnů ode dne zveřejnění Podnětu na internetových stránkách ministerstva. Podnět byl zveřejněn 18. března 2025.
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU NAVÝŠENÍ KAPACIT VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V PSYCHOLOGICKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH PRO ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Podnět k podání žádosti o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu navýšení kapacit vysokoškolského vzdělávání v psychologických studijních programech pro rok 2025. Podnět byl zveřejněn 18. března 2025
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU NAVÝŠENÍ KAPACIT VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ V UČITELSKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH PRO ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Podnět k podání žádosti o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu navýšení kapacit vysokoškolského vzdělávání v učitelských studijních programech pro rok 2025 . Podnět byl zveřejněn 18. března 2025
-
Statistická ročenka školství – Zaměstnanci a mzdové prostředky 2024
Publikace obsahuje informace o zaměstnancích a mzdových prostředcích za školy a školská zařízení zřizované státem, obcí, krajem, privátním subjektem a církví a dále za veřejné vysoké školy, státní správu a servisní organizace.
-
Webináře k výkazům PaM v roce 2025
-
DODATEK Č. 4 K VYHLÁŠENÍ POKUSNÉHO OVĚŘOVÁNÍ ZAMĚŘENÉHO NA UZNÁVÁNÍ MEZINÁRODNÍCH CERTIFIKAČNÍCH STANDARDŮ ICT V RÁMCI PROFILOVÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY
MŠMT vydalo dne 6. března 2025 Dodatek č. 4 k Vyhlášení pokusného ověřování zaměřeného na uznávání mezinárodních certifikačních standardů ICT v rámci profilové části maturitní zkoušky, čj. MSMT-32270/2020-1 ze dne 11. 9. 2020, ve znění Dodatku č. 1, čj. MSMT-8311/2021-2, ze dne 31. 3. 2021, ve znění Dodatku č. 2, čj. MSMT-12219/2022-1, ze dne 6. 6. 2022 a ve znění Dodatku č. 3 čj. MSMT-7731/2023-1, ze dne 19. 4. 2023. Dodatkem č. 4 bylo pokusné ověřování prodlouženo o 1 rok, tedy do 30. 9. 2026.
-
KRITÉRIA HODNOCENÍ ZKOUŠEK SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V ROCE 2025
V souladu s § 22 odst. 1 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, zveřejňuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy kritéria hodnocení zkoušek společné části maturitní zkoušky konané v roce 2025.
-
Aktualizovaná metodika k novele vyhlášky č. 177/2009 Sb.
Ke dni 19. 12. 2024 nabyla účinnosti novela vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů. MŠMT na základě podnětů a dotazů ze stran škol i veřejnosti aktualizovalo metodické doporučení, které vydání vyhlášky doprovázelo. Níže je pro školní rok 2024/2025 ke stažení aktualizovaná metodika a také odkaz na platnou vyhlášku.
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU NAVÝŠENÍ KAPACIT VYSOKOŠKOLSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ VE VYBRANÝCH NELÉKAŘSKÝCH ZDRAVOTNICKÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMECH PRO ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Podnět k podání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu navýšení kapacit vysokoškolského vzdělávání ve vybraných nelékařských zdravotnických studijních programech pro rok 2025. Podnět byl zveřejněn dne 19. února 2025.
-
VÝZVA č. 3 MŠMT k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 010 Rozvoj a obnova materiálně technické základny systému řízení MŠMT - Podprogram 133V 011
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vyhlašuje výzvu pro příjem žádostí do podprogramu 133V 011 Pořízení, obnova a provozování ICT systému řízení MŠMT. Výzva je zaměřena na pořízení, zabezpečení a průběžnou obnovu informačních a komunikačních technologií (dále jen „ICT“) s cílem vytvořit podmínky pro zajišťování základních provozních potřeb v rámci rezortu MŠMT, zefektivnit výkon státní správy ve školství a významně snížit administrativní zatížení všech zúčastněných subjektů v souladu s požadavky vyplývajícími z příslušných předpisů, zajistit podmínky pro moderní výuku zejména z pohledu digitalizace vzdělávací soustavy.