Učitelé půjdou o prázdninách do školy matematiky profesora Hejného
- Podrobnosti
- Napsal Super User
Odklon od tradiční výuky matematiky spojené s mechanickým memorováním a přejímáním již hotových poznatků, návodů, definic a vzorců směrem k vyučování, kdy si žáci sami vše objevují a které je baví, musí začít u jednoho každého učitele. Tento přístup si plánuje vzít za své více než 100 učitelů prvního stupně základních škol, kteří se přihlásili na Letní školu matematiky u Ledče nad Sázavou. Její již čtvrtý ročník od 9. do 16. srpna pořádá Akademie moderního vzdělávání ve spolupráci s týmem profesora Milana Hejného. Milan Hejný z Pedagogické fakulty UK v Praze je profesorem didaktiky matematiky na Univerzitě Karlově. Jeho nová koncepce výuky matematiky postavená na aktivitě žáků baví nejenom žáky, ale i učitele, kteří se rozhodli podle ní vyučovat.
Odklon od tradiční výuky matematiky spojené s mechanickým memorováním a přejímáním již hotových poznatků, návodů, definic a vzorců směrem k vyučování, kdy si žáci sami vše objevují a které je baví, musí začít u jednoho každého učitele. Tento přístup si plánuje vzít za své více než 100 učitelů prvního stupně základních škol, kteří se přihlásili na Letní školu matematiky u Ledče nad Sázavou. Její již čtvrtý ročník od 9. do 16. srpna pořádá Akademie moderního vzdělávání ve spolupráci s týmem profesora Milana Hejného. Milan Hejný z Pedagogické fakulty UK v Praze je profesorem didaktiky matematiky na Univerzitě Karlově. Jeho nová koncepce výuky matematiky postavená na aktivitě žáků baví nejenom žáky, ale i učitele, kteří se rozhodli podle ní vyučovat.
„V letošním roce se konají dva turnusy letní školy. První turnus je pro pokročilé či mírně pokročilé. Předpokládáme, že tito učitelé mají již aspoň tříletou zkušenost s výukou podle metody profesora Hejného. Vidíme, že několik učitelů jezdí na letní školu opakovaně. Řadu učitelů známe i z jiných seminářů a víme o nich, že výborně podle této metody učí. Tyto učitele postupně uvádíme i do lektorské činnosti,“ říká docentka Pedagogické fakulty UK v Praze Darina Jirotková, která je blízkou spolupracovnicí profesora Hejného a spoluautorkou učebnic.
Učitele v Ledči nad Sázavou čeká od pátku do neděle celkem 20 hodin práce ve 3-5 skupinách podle předem daného programu a dva večery jsou vyhrazeny na volitelný program. V pondělí 12.8. navazuje turnus pro začátečníky. „Ne všichni jsou však úplní začátečníci. Najdou se mezi nimi i učitelé již trochu obeznámení s Hejného metodou a budou zde dokonce i dva pedagogové z Ostravské univerzity (dr. Renáta Zemanová a dr. Radek Krpec), kteří od příštího roku zařadí tuto metodu i do kurzů didaktiky matematiky v přípravě budoucích učitelů,“ uvádí Darina Jirotková k programu a složení účastníků Letní školy matematiky.
Podle Dariny Jirotkové jsou mezi úplnými začátečníky většinou učitelé, kteří hledají nějaký jiný způsob výuky matematice než tradiční, s nímž nejsou vnitřně spokojeni. „Jsou zde vesměs učitelé, kteří chtějí něco měnit, něco nového se naučit, dále na sobě pracovat. Tady nikoho nemusíme přemlouvat a přesvědčovat,“ shrnuje Darina Jirotková. Profesor Milan Hejný dodává, že Letní škola přitahuje učitele, kteří chtějí na sobě pracovat a neodrazuje je didaktická náročnost nové metody, naopak v ní vidí výzvu i proti efektu vyhořeni.
„I když to na první pohled tak nevypadá, nejdůležitější není obsah našich učebnic, ale metoda práce učitele. Ten přesouvá veškeré objevování na žáky a sám je jen organizátorem práce dětí. To je něco zcela nového a pro mnohé učitele to představuje skoro nepřekonatelnou barieru. Jenže učitel, který se snaží podle našich učebnic učivo pouze vysvětlovat, žádné výraznější úspěchy asi nedosáhne. Určitě nedosáhne spontánního zápalu žáků, jako ti učitelé, co naši metodu aplikují úspěšně,“ poodhaluje podstatu Milan Hejný.
Z letní školy si učitelé vozí chuť do nové práce a pocit smysluplnosti
Cílem Letní školy je poskytnout učitelům kromě znalostí také silný impuls k tomu, aby se zbavili dlouholetých zažitých postupů. „Kvůli tomu tam učitelé jezdí. Setkali jsme se i s učitelkami v těsně předdůchodovém věku, které se s nadšením pouštěly do nového způsobu výuky a litovaly minulých let, kdy se marně snažily, aby jejich žáky matematika bavila. Z minulých škol si učitelé odvezli nadšení, chuť do nové práce, pocit smysluplnosti. Také mnoho kontaktů na další učitele, na lektorský tým a mnozí z nich perspektivu, že budou moci své zkušenosti v roli lektorů předávat dále,“ pojmenovává podstatné zisky prázdninové školy Darina Jirotková.
Lenka Kremlíková ze ZŠ Bedřicha Hrozného v Lysé nad Labem, která se účastnila již první Letní školy matematiky a letos pojede počtvrté, si ještě dobře vybavuje svoje pocity z objevování „nové“ matematiky. „Pro řadu učitelů, kteří jsou na letní škole poprvé, jsou prostředí jako krokování či zvířátka dědy Lesoně zcela nová a potřebují si je osahat. Učitelé o svých objevech průběžně diskutují a spontánně sdílejí své poznatky z toho, když jsou postupně do metody vtahováni podobně jako jejich žáci,“ říká Lenka Kremlíková, jež svoje nadšení dokáže přenést jak na svoje žáky, tak jejich rodiče, které musela pro nový koncept výuky získat a přesvědčit. Při otázce, zda učitelé svou účast na Letní škole v době svého volna nechápou jako jistou oběť, poukazuje na to, že právě doba prázdnin je optimální čas na rozšiřování odborných obzorů. „Když chcete vyučovat podle této metody, brzy zjistíte, že na všechno sama nestačíte a potřebujete vědět víc. Existuje řada učitelů, kteří chtějí vědět víc a využívají pro to dobu prázdnin,“ říká učitelka z Lysé nad Labem, která se postupně zapojuje do týmu lektorů.
Podle metody profesora Hejného se zatím vyučuje na osmi procentech základních škol v České republice. Zkušenosti s metodou ukazují, že by mohla být účinným lékem na současný neuspokojivý stav matematických znalostí českých žáků. Jejich dalšímu propadu v mezinárodních srovnáních chce profesor Hejný čelit tím, že svou výuku od první třídy staví na přirozené dětské zvídavosti, která je vlastní každému dítěti. Naopak se snaží maximálně utlumit tradiční memorování pouček, vzorců a definic, které z žáka dělá pouhou hlásnou troubu učitele a podle Hejného stojí za tím, že u českých žáků matematika patří mezi nejméně oblíbené předměty.
zdroj: tisková zpráva Nakladatelství Fraus
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Informace ECML o dokončení webových stránek ke standardu učitele v oblasti pluralistických kompetencí
-
Zrušení možnosti úhrady správního poplatku vylepením kolkové známky
-
Industry-Academia Network: Nová síť spojuje akademický sektor a průmysl
Možnost zapojení se v rámci iniciativy Cybersecurity Skills Academy a informace o vzniku nové sítě Industry-Academia Network.
-
MŠMT pracuje na obnově hodnocení kvality poskytovatelů programů primární prevence
-
METODICKÝ POKYN PRO ŽADATELE O PŘÍSPĚVEK V UKAZATELI D
Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy zveřejňuje Metodický pokyn pro žadatele o příspěvek v ukazateli D. Cílem metodiky je sjednotit předkládání žádostí veřejnými vysokými školami o poskytnutí příspěvku na kofinancování aktivit konsorcií Evropských univerzit podpořených z programu Erasmus+. Metodický pokyn se vztahuje na žádosti podávané od roku 2025.
-
Rada pro odborné vzdělávání
-
Výzva Podpora přípravy sportovních talentů ve školách s oborem vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou pro rok 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace: Podpora přípravy sportovních talentů ve školách s oborem vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou pro rok 2025.
-
Výzva Podpora přípravy sportovních talentů ve školách s oborem vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou pro rok 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace: Podpora přípravy sportovních talentů ve školách s oborem vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou pro rok 2025.
-
Výzva Na učitelích záleží – rok 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace: Na učitelích záleží – rok 2025.
-
Výzva Na učitelích záleží – rok 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace: Na učitelích záleží – rok 2025.
-
Vzdělávací program Základy pedagogiky a psychologie pro nekvalifikované pedagogické pracovníky vyučující v českých školách v zahraničí
Národní pedagogický institut ČR připravil ve školním roce 2024/2025 vzdělávací program Základy pedagogiky a psychologie pro nekvalifikované pedagogické pracovníky vyučující v českých školách v zahraničí.
-
Pozvánka na webinář ECML - nástroje z projektu ICT-REV
-
Statistická data o ICT ve školách v podobě otevřených dat
V souvislosti s plněním opatření 5.3.1 Strategie digitálního vzdělávání jsou útvary zodpovědné za zjišťování dat a informací povinny zajišťovat zveřejňování dat o využívání digitálních technologií pro učení a kvalitu rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení žáků, a to v otevřených formátech k volnému využití a k dalším analýzám. Z tohoto pohledu publikuje ministerstvo údaje z výkazu R13-01 o ředitelství školy, které se dotýkají vybavení školy počítači (oddíl XV.) a ostatními ICT (oddíl XVI.).
-
ECML ve spolupráci s Evropskou komisí nabízí možnost účasti na think-tanku
-
Pro veřejnost