Roste počet informovaných rodičů, kteří před blížícími se zápisy do prvních tříd systematicky shromažďují informace a porovnávají různá pro a proti, aby pro svého potomka vybrali tu nejlepší školu. Výsledky ankety, kterou mezi 181 řediteli základních škol
- Podrobnosti
Roste počet informovaných rodičů, kteří před blížícími se zápisy do prvních tříd systematicky shromažďují informace a porovnávají různá pro a proti, aby pro svého potomka vybrali tu nejlepší školu. Výsledky ankety, kterou mezi 181 řediteli základních škol v ČR na začátku ledna uspořádalo Nakladatelství Fraus, potvrdily, že rodiče se oproti minulosti rozhodují podle většího množství faktorů, přičemž stále větší roli hraje vybavenost školy technologiemi.
„Se stoupajícím množstvím připravených rodičů se setkává 98 % ředitelů českých základních škol. Ředitelé odhadují, že do kategorie „informovaných“ spadají rodiče bezmála každého druhého dítěte, konkrétně to je 46 %,“ uvádí Jitka Pokorná, vedoucí obchodu a marketingu Nakladatelství Fraus.
Ředitelé se shodují, že hlavním zdrojem informací jsou pro rodiče nastávajících prvňáčků zejména webové stránky školy, na straně rodičů roste ale také zájem o dny otevřených dveří. Větší zájem o získání informací z první ruky přímo ve školách zaznamenalo 73 % škol. Méně významnou roli mají dny otevřených dveří v obcích s menším počtem obyvatel, kde jsou rodiče důvěrněji obeznámení s prostředím školy.
Rodiče už se při výběru školy zdaleka nerozhodují jen podle spádovosti. Faktorů pro výběr školy je více počínaje osobou učitele, přes reputaci školy a úspěšnost jejích žáků při přijímacích řízeních až po rozšířenou výuku jazyků s rodilým mluvčím. „Pro významnou část rodičů hraje roli například i to, že se na naší škole vyučuje matematika podle metody profesora Hejného. Naopak například nové písmo Comenia Script podle našich zkušeností v rozhodování rodičů nehraje roli a nezaznamenal jsem, že by se na to více ptali,“ říká Mojmír Dunděra, ředitel základní a mateřské školy Petřiny – jih na Praze 6.
Tablety a interaktivní tabule jako tahák na rodiče
Průzkum potvrdil, že stále větší roli v rozhodování rodičů hraje vybavenost školy informačními technologiemi. Podle 73 % dotazovaných ředitelů základních škol berou rodiče v úvahu, zda se na škole vyučuje prostřednictvím interaktivních tabulí, počítačů či případně tabletů.
„Zda budou mít nastávající prvňáci ve třídě interaktivní tabuli a budou se učit prostřednictvím tabletů či interaktivních učebnic, zajímá právě spíše informované rodiče. Školy ale stále více dbají na to, aby se uchazeči o školy o jejich IT vybavení dozvěděli. 94 % ředitelů českých základních škol sdílí názor, že lepší vybavení školy informačními technologiemi je z hlediska její prezentace v očích rodičů potenciálních či stávajících žáků jednoznačnou výhodou,“ předkládá jeden ze závěrů ankety Jitka Pokorná z Nakladatelství Fraus.
Lepší technologie zatraktivňují školu i v očích žáků, což potvrdil i projekt Flexibook 1:1 testující zapojení tabletů a interaktivních učebnic na druhém stupni ŽŠ. Z jeho vyhodnocení vyplynulo, že školy, které se zapojily do projektu, jsou žáky vnímány v porovnání s normou pozitivněji. Do těchto škol (platí pro většinu, ne všechny) chodí žáci raději než do průměrné školy v ČR, i když se to nepromítlo do jejich vyšší iniciativy při učení.
Jak ukázal výzkum, 75% učitelů, jichž se projektu zúčastnilo, by svým kolegům doporučilo nahradit tištěné učebnice pouze interaktivními. Interaktivní učebnice více motivují žáky k učení názorností, zapojením multimediálních prvků jako jsou audia, videa, animace, grafy či odkazy na další internetové stránky. Ověřené a profesionálně zpracované informace významně napomáhají učitelům při efektivní výuce, která je pro žáky atraktivní, a jsou nejlepší prevencí proti tomu, aby si žáci s počítači pouze hráli.
Interaktivní tabule a počítač nejen pro zábavu. Klíčový je profesionální vzdělávací obsah.
Projekt VZDĚLÁNÍ21, který na základních školách testuje možnosti zapojení moderních technologií do výuky a ověřuje jejich přínos, doporučuje rodičům budoucích školáků orientovat se při výběru školy podle určitých kritérií.
„Rodiče si často neuvědomí, že pokud má škola jednu nebo i třeba tři interaktivní tabule v kmenové třídě pro celý první stupeň, jejich děti se k nim vůbec nedostanou. Je proto třeba, aby škola měla tabule v každé třídě, respektive, aby je třeba instalovala vždy do nových prvních tříd,“ upozorňuje mluvčí projektu VZDĚLÁNÍ21 Kateřina Boušová.
Podle VZDĚLÁNÍ21 může být pro rodiče hledající „informačně gramotnou školu“ cenná informace, zda interaktivní tabule slouží pouze jako promítací plátno, anebo pro ně škola využívá specializovaný software včetně interaktivních učebnic, které dokáží žáky zapojit v souladu s moderními vzdělávacími trendy. Co se týče žákovských zařízení (počítačů pro žáky včetně stále populárnějších tabletů), doporučuje mluvčí projektu VZDĚLÁNÍ21 Kateřina Boušová ptát se školy, zda uvažuje o jejich zapojení do výuky již na prvním stupni a případně v jakém časovém horizontu.
Hlavní zjištění ankety Nakladatelství Fraus mezi řediteli základních škol:
- 181 ředitelů ve všech krajích ČR
- Sběr dat: 6. – 10. ledna 2014
- 98 % respondentů souhlasí s tvrzením, že stoupl počet rodičů, kteří si před volbou školy opatřují informace z webových stránek či návštěvou dnů otevřených dveří. Ředitelé odhadují, že do kategorie „informovaných“ spadají v průměru rodiče bezmála každého druhého dítěte, konkrétně to je 46 %.
- Ředitelé se shodují, že hlavním zdrojem informací jsou pro rodiče nastávajících prvňáčků zejména webové stránky školy, na straně rodičů roste ale také zájem o dny otevřených dveří. Větší zájem o získání informací z první ruky přímo ve školách zaznamenalo 73 % škol. Méně významnou roli mají „dny otevřených dveří“ v obcích s menším počtem obyvatel, kde jsou rodiče důvěrněji obeznámení s prostředím školy.
- Výsledek potvrdil, že stále větší roli v rozhodování rodičů hraje vybavenost školy informačními technologiemi. Podle odpovědí 73 % respondentů berou rodiče v úvahu, zda se na škole vyučuje prostřednictvím interaktivních tabulí, počítačů a také případně tabletů. To, že je lepší vybavení školy informačními technologiemi z hlediska její prezentace v očích rodičů potenciálních či stávajících žáků jednoznačnou výhodou, si myslí 94 % ředitelů českých základních škol.
zdroj: tisková zpráva Nakladatelství Fraus
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Podklady a analýzy MŠMT
Zde naleznete jednotlivé podkladové materiály a analýzy týkající se společného vzdělávání.
-
Čtvrté setkání Mezioborové pracovní skupiny pro primární prevenci rizikového chování 13. 11. 2024
Dne 13. 11. 2024 se v prostorách velkého zrcadlového sálu MŠMT již počtvrté sešli zástupci Mezioborové pracovní skupiny pro primární prevenci rizikového chování. Mezioborová pracovní skupina je stálým poradním orgánem vrchního ředitele sekce vzdělávání a mládeže MŠMT pro řešení důležitých témat v oblasti primární prevence a rizikového chování dětí a mládeže.
-
Zpravodaj č. 2
-
Zpravodaj č. 1
-
Zpravodaj pro české školy v zahraničí
-
Veřejné posuzování profesních kvalifikací
MŠMT tímto informuje, že veřejnost má možnost poskytovat Národnímu pedagogickému institutu ČR zpětnou vazbu na pracovní verze nových a revidovaných profesních kvalifikací zařazených do Plánu tvorby a revizí pro rok 2024.
-
Veřejné posuzování profesních kvalifikací
MŠMT tímto informuje, že veřejnost má možnost poskytovat Národnímu pedagogickému institutu ČR zpětnou vazbu na pracovní verze nových a revidovaných profesních kvalifikací zařazených do Plánu tvorby a revizí pro rok 2024.
-
XIII. konference k vícejazyčnosti
-
POROVNÁNÍ KRAJSKÝCH NORMATIVŮ MZDOVÝCH PROSTŘEDKŮ A OSTATNÍCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ STANOVENÝCH JEDNOTLIVÝMI KRAJSKÝMI ÚŘADY PRO KRAJSKÉ A OBECNÍ ŠKOLSTVÍ V ROCE 2024
Materiál MŠMT č.j. MSMT-15973/2024-1 obsahuje vzájemné porovnání krajských normativů mzdových prostředků (dále jen „MP“) a ostatních neinvestičních výdajů (dále jen „ONIV“) ze státního rozpočtu připadajících na jednotku výkonu, stanovených jednotlivými krajskými úřady v roce 2024.
-
Vývojová ročenka školství 2013/14–2023/24
-
Avízo pokusného ověřování modelových školních vzdělávacích programů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) avizuje Pokusné ověřování tří modelových školních vzdělávacích programů (mŠVP), které reflektují změny v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Cílem je získat zpětnou vazbu z praxe a zajistit přizpůsobení těchto modelových programů potřebám škol.
-
Výzva pro podávání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace: podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Výzvu pro podávání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace: Podpora vzdělávacích aktivit národnostních menšin v roce 2025.
-
Výzva k podání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace podpora aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování a podpora duševního zdraví ve školách a školských zařízeních pro rok 2025
MŠMT zveřejňuje Výzvu k podání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace Podpora aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování a podpora duševního zdraví ve školách a školských zařízeních pro rok 2025. Dotace budou poskytovány na realizaci aktivit, které přispívají k naplňování Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019–2027 a Národního akčního plánu pro duševní zdraví 2020–2030.
-
Informace Státního zemědělského intervenčního fondu o provádění Školního projektu ve školním roce 2024/2025
Státní zemědělský intervenční fond poskytje informace o provádění Školního projektu ve školním roce 2024/2025.
-
Přijímání do středního vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
Legislativní předpisy, metodické materiály, tiskopis přihlášky, doporučené formuláře a další dokumenty týkající se přijímacího řízení do středních škol a konzervatoří od 1. 1. 2024